La Bohème
Kostuumpracht in La Bohème
– Sven-Olof Ray, Österbottens Tidning (januari 2016)
Vaasa Opera viert haar 60-jarige bestaan met Giacomo Puccini’s klassieker over het kunstenaarsleven in Parijs.
La Bohème wordt algemeen beschouwd als het meesterwerk van de componist Giacomo Puccini. De opera is één van de meest gespeelde opera’s uit de geschiedenis. La Bohème werd 120 jaar geleden voor het eerst uitgevoerd in Turijn. Het verhaal speelt zich af in Parijs waar de straatarme maar zorgeloze bohemiens wonen.
Het is kerstavond 1830 als dichter Rodolfo de kachel aansteekt met zijn afgewezen manuscripten. Schilder Marcello kan eindelijk zijn bevroren kwasten ontdooien en filosoof Colline is blij verrast dat het binnen zowaar warm is. Als Musicus Schaunard binnen komt met eten, omdat hij net geld verdiend heeft, is het tijd voor een feestje!
Het liefdesverhaal over de aan TBC lijdende naaister Mimi en de dichter Rodolfo blijft ontroeren. Marcello en de zangeres Musetta zijn daarentegen een heel ander liefdespaar. Waar Rodolfo en Mimi elkaar trouw blijven tot aan haar dood, verlaat Musetta Marcello ten gunste van een rijke oudere man, Alcindoro.
Puccini kende de situatie van de bohemiens uit zijn eigen studietijd en liet zich daardoor inspireren tijdens het componeren. In de muziek klinkt energieke jeugdige passie gecombineerd met een goede compositietechniek. Puccini ging zozeer op in zijn eigen werk dat in de slotscène, als Mimi sterft, een verdriet klinkt alsof het zijn eigen dochter betreft.
De Britse sopraan Julia Sitkovetsky vertolkt de rol van Mimi. Ze zingt de aria “Mi chiamano Mimi”, over de strijd tussen de liefde en de dood, zeer geloofwaardig. Sitkovetskys stem klinkt mooi in het hogere register en haar stem krijgt steeds meer kleur gedurende de voorstelling. De Russische tenor Yevgeny Akimov zingt afwisselend met de Nederlandse tenor Anton Saris, de rol van Rodolfo. Akimov is een vakman en zijn Italiaanse belcanto stem past goed in Puccini’s klankwereld. De bravoure aria “Che gelida manina” zingt hij trefzeker. Sopraan Christin Högnabba speelt een stralende Musetta. Met theatraal charisma en groot gemak speelt ze zowel ingetogen als zeer extravert. Bariton Riku Pelo levert een geweldige prestatie in de veeleisende rol van Marcello. En ook Niklas Spangberg vertolkt met zijn machtige basstem een overtuigende Colline. De lyrische bariton Jussi Lehtipuu als Schaunard voltooit het kwartet.
Het vocale aandeel van het koor is beperkt maar hun bijdrage in Akte twee is wel één van de meest uitdagende scènes van de opera. Zowel operakoor als kinderkoor slagen met vlag en wimpel. Het optreden van het Osterbottens Regimente aan het slot van dezelfde akte als taptoe was verrassend en werkte doeltreffend.
Regisseur Elsina Jansen heeft een uitstekende voorstelling afgeleverd. De beschreven massascène aan het einde van de tweede akte is goed gemaakt. Over de gehele voorstelling slaagt ze er in een mooi evenwicht te vinden tussen emotie en humor. Het decor, ontworpen door Maria Antman, leidt er toe dat de ruimte maximaal benut wordt. Mede dankzij het draaiende toneel verlopen de scene overgangen soepel. De kostuums, ontworpen door Zarah Holmberg, zijn meesterlijk. En dat komt tot goed tot uiting in de grote slotscène van Akte twee. Zo’n kostuumparade is zelden vertoond in de geschiedenis van Vaasa Opera.
Voor dirigent Dmitry Sitkovetsky, bekend van zijn eerdere werk als artistiek directeur van het Korsholm Music Festival, was het zijn eerste optreden als operadirigent. Hoewel op de première de interactie tussen dirigent en zangers niet altijd optimaal was, en sommige inzetten niet altijd gelijk, laat hij het Vaasa Stad Orkest goed geolied klinken. Bij de voorstellingen eind januari is Jari Hiekkapelto dirigent van de productie.
Deze zeer geslaagde La Bohème doet recht aan het 60 jarige jubileum van Vaasa Opera.