Vocaal juweeltje aan boord van een schip
– Kees Arntzen (Trouw 2007)

Gewoel van passagiers, kruiers en ambulante handel; ook zangers, muzikanten en een enkele chique dame met glacé-handschoenen en een rieten koffertje vertonen zich: al in de foyers worden de bezoekers van ‘La Barca’ de voorstelling ingezogen. De theaterzaal zelf is het schip, dat je slechts na vertoon van je ‘boarding-pass’ mag betreden.

Met de boot van Venetië naar Padua varen kan nog steeds, het kanaal dat in de zestiende eeuw al dienst deed, biedt de hedendaagse toerist in het vlakke laguneland verrassend Hollandse tafereeltjes van kroos en geknookt riet. In de vroege zestiende eeuw was het de gangbare reisroute voor allerlei slag lieden. Wellicht ook toen met een toeristisch accentje: aan weerskanten rijzen nog steeds de majestueuze villa’s op die sterarchitect Palladio er indertijd voor de rich and famous liet neerzetten.

Die veelkleurige ongerijmdheid van het passagiersaanbod was voor componist Adriano Banchieri aanleiding er zijn muzikale fantasie op los te laten. Twintig madrigalen – vocale ensembles op Italiaanse tekst – in ‘La Barca’ aangevuld met een paar andere toppertjes uit zijn tijd, reeg hij aaneen tot een verhaal waarin hij prototypes uit de commedia dell’arte kwijt kon, van het Leuke jonge ding’ tot de ‘onaangepaste (Duitse) vreemdeling’. Gezongen muziek en theater gingen zo een verbond aan en vormden een voorbode van de opera.

Het Kassiopeia Kwintet van bas Tido Visser staat aan de basis van deze opmerkelijke productie. Met twee gastzangers uitgebreid tot een septet vervulden zij alle passagiersrollen, waarbij naast knappe samenzang vooral het acteertalent van de dames en de mooie tenor van Jan-Willem Schaafsma opviel. Terwijl het Ensemble Elyma onverstoorbaar en op hoog niveau op authentieke instrumenten musiceert, buitelt alles in deze voorstelling over elkaar heen; mimespel, goochelkunst, storm-op-zee en, zoals een echte love-boat betaamt, amoureuze verleidingen van zwoele nachten.

De protagonisten op het toneel wisten telkens bijtijds weer gas terug te nemen en het daarheen te leiden dat een volgend vocaal juweeltje tot zijn recht kon komen Voor wie de oude muziek nog als een onbekend gebied braak ligt, is deze goed doordachte en tot in de puntjes afgewerkte voorstelling zeker een aanrader.