“Jansens enscenering van Nixon in China is vernuftig in al zijn eenvoud.”
Volkskrant

“Geweldig om Nixon in China weer eens scenisch te kunnen ondergaan na Peter Sellars’ historische wereldpremière-enscenering die in 1988 in het Muziektheater te zien was. Herinneringen daaraan kwamen boven maar verdrongen geenszins de beelden van deze prachtige nieuwe voorstelling.“
Trouw

Regisseur Elsina Jansen maakte haar debuut met de opera Nixon in China van John Adams. In de pers worden een aantal aspecten van haar regiewerk terugkerend benoemd: haar subtiele personenregie, de inventieve, sterke beelden met minimale middelen en haar muzikaliteit. Elsina is veelzijdig, inventief en gepassioneerd in het werken met zangers.

Elsina Jansen studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en aan de University of Kent in Canterbury. Om het vak in de praktijk te leren werkte ze als assistent-regisseur met onder andere: Monique Wagemakers, Giuseppe Frigeni, Pierre Audi, Saskia Boddeke en Peter Greenaway, David Pountney, Porgy Franssen en Christopher Alden bij grote operahuizen als De Nationale Opera & Ballet, De Nederlandse Reisopera, Opera Vlaanderen, Opera Zuid en Schauspielhaus Frankfurt.

Als regisseur werkte Elsina bij gezelschappen als Vaasa Opera, Finland (La Bohème), De Nederlandse Reisopera (La Barca, herinstudering La Traviata en La Traviata RAP) Opera Trionfo (Zaide, Les avontures du roi Pausole) bij DNOA (Cosi fan tutte), Orkest van het Oosten (Die Fledermaus, Coppelia), Nederlands Philharmonisch Orkest (Helden, Waterwerken), Rotterdams Philharmonisch Orkest (De Sneeuwman, Maximus Musicus, Vuurvogel (Gergiev festival)) en het Noord Nederlands Orkest (Die Fledermaus, Love is in the air). Ze werkte met dirigenten als Jan Willem de Vriend, Jeroen Weierink, Robbert van Steijn, Mark Shanahan, Balázs Kocsár, Ed Spanjaard, Henrik Schaefer, Ivo Meinen, Bas Wiegers, Elim Chan, Jari Hiekkapelto en Dmitry Sitkovetsky.

Elsina maakte een tweetal bijzondere muziektheatervoorstellingen samen met KamerOperaProject in co productie met het Grachtenfestival. In deze twee voorstellingen smeedde ze korte operaatjes en liederen aaneen tot een doorlopend verhaal en een nieuwe voorstelling. I’m very lonely in my way, over het Amerika van de jaren 50 en Vloed!, waarin werk van componist Boris Blacher een beeld creëert van het Berlijn van de jaren 40.

Als artistiek leider, regisseur en producent maakte Elsina met haar eigen stichting Opera op Zak negen voorstellingen in samenwerking met Museum Van Loon en het Grachtenfestival. Opera op Zak maakt kleinschalige opera en muziektheatervoorstellingen met jonge zangers, acteurs en ensembles, veelal op locatie. Voor meer info zie www.operaopzak.nl 

Bij het gezelschap CamerOpera regisseerde Elsina drie operavoorstellingen met jonge zangers in nieuwe en verrassende Nederlandse vertalingen van Jeroen Sarphati. De Zijden Ladder, (Rossini), Don Pasquale (Donizetti) en Hans en Greetje (Humperdinck) kenmerken zich door een lichte toon. Met inventieve moderne vormgeving worden deze klassiekers in een nieuw hedendaags jasje gestoken.

Elsina werkt regelmatig samen met strijkers ensemble Domestica Rotterdam en maakte in 2017 en 2018 twee bijzondere voorstellingen voor de Rotterdamse Operadagen; Goldberg, waarin een tekst van Erik-Ward Geerlings verweven werd met de Goldbergvariaties van Bach en De Achterblijvers. Een voorstelling met samengestelde teksten over vrouwen die achterblijven in tijden van oorlog.

Sinds 2017 is Elsina als regisseur verbonden aan de concertserie TRACKS van het Concertgebouw. Hierin werkte ze o.a. met Rosanne Philippens (viool) en Nora Fischer (sopraan).

Naast haar regie werkzaamheden werkt Elsina ook vaste gastdocent drama op de zangafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en op het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Daarnaast is ze docent in de zomercursus Zen, Zang en Spel samen met zangdocent Margreet Honig en zen docent Marc Brookhuis. Met hetzelfde team, aangevuld met wisselende zangdocenten is Elsina onderdeel van de Margreet Honig Summer Academy in Oostenrijk.

Samen met regisseur David Prins is Elsina artistiek leider van PERFORMING OPERA. Summer school for Singers. Deze zomerschool, gericht op acteren voor klassieke zangers,  vindt jaarlijks plaats op het Grachtenfestival. Voor meer info zie www.performingopera.com

Toekomstmuziek:

Voor de Flamenco Biënnale (intermezzo januari 2020) werkt Elsina samen met dirigent Ivo Meinen aan een nieuwe versie van de opera La Vida Breve van Manuel de Falla. Het wordt een spannende cross-over tussen opera en flamenco.

Met componist Monique Krüs werkt Elsina aan een nieuwe Nederlandstalige operette (verwacht 2021/22).

DOWNLOAD biografie