“Jansens enscenering van Nixon in China is vernuftig in al zijn eenvoud.”
Volkskrant

“Geweldig om Nixon in China weer eens scenisch te kunnen ondergaan na Peter Sellars’ historische wereldpremière-enscenering die in 1988 in het Muziektheater te zien was. Herinneringen daaraan kwamen boven maar verdrongen geenszins de beelden van deze prachtige nieuwe voorstelling.“
Trouw

elsinajansenRegisseur Elsina Jansen maakte haar debuut met de opera Nixon in China van John Adams. In de pers worden een aantal aspecten van haar regiewerk terugkerend benoemd: haar subtiele personenregie, de inventieve, sterke beelden met minimale middelen en haar muzikaliteit. Elsina is veelzijdig, inventief en gepassioneerd in het werken met zangers.

Elsina Jansen studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en aan de University of Kent in Canterbury. Om het vak in de praktijk te leren werkte ze als assistent-regisseur met onder andere: Monique Wagemakers, Giuseppe Frigeni, Pierre Audi, Saskia Boddeke en Peter Greenaway, David Pountney, Porgy Franssen en Christopher Alden bij grote operahuizen als De Nationale Opera & Ballet, De Nederlandse Reisopera, De Vlaamse Opera, Opera Zuid en Schauspielhaus Frankfurt.

Als regisseur werkte Elsina bij gezelschappen als De Nederlandse Reisopera (La Barca, herinstudering La Traviata en La Traviata RAP) Opera Trionfo (Zaide, Les avontures du roi Pausole) bij DNOA (Cosi fan tutte), Orkest van het Oosten (Die Fledermaus, Coppelia) het Nederlands Philharmonisch Orkest (Helden) en het Noord Nederlands Orkest (Die Fledermaus, Love is in the air). Ze werkte met dirigenten als Jan Willem de Vriend, Robbert van Steijn, Mark Shanahan, Balázs Kocsár, Ed Spanjaard en Henrik Schaefer.

Elsina maakte een tweetal bijzondere muziektheatervoorstellingen samen met KamerOperaProject in co productie met het Grachtenfestival. In deze twee voorstellingen smeedde ze korte operaatjes en liederen aaneen tot een doorlopend verhaal en een nieuwe voorstelling. I’m very lonely in my way, over het Amerika van de jaren 50 en Vloed!, waarin werk van componist Boris Blacher een beeld creëert van het Berlijn van de jaren 40.

Als artistiek leider, regisseur en producent maakte Elsina met haar eigen stichting Opera op Zak acht voorstellingen op locatie bij Museum Van Loon, het Nederlands KamerOpera Festival en Grachtenfestival Amsterdam. Opera op Zak maakt kleinschalige opera en muziektheatervoorstellingen met jonge zangers, acteurs en ensembles, veelal op locatie. Voor meer info zie www.operaopzak.nl

Bij het gezelschap CamerOpera regisseerde Elsina drie operavoorstellingen met jonge zangers in nieuwe en verrassende Nederlandse vertalingen van Jeroen Sarphati. De Zijden Ladder, (Rossini), Don Pasquale (Donizetti) en Hans en Greetje (Humperdinck) kenmerken zich door een lichte toon. Met inventieve moderne vormgeving worden deze klassiekers in een nieuw hedendaags jasje gestoken.

In januari 2016 maakte Elsina haar internationale debuut met Puccini’s La Bohème bij Vaasa Opera (Finland). De productie stond onder leiding van Dmitry Sitkovetsky.

Naast haar regie werkzaamheden werkt Elsina ook als vaste gastdocent drama op de zangafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en op het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Daarnaast geeft ze jaarlijks de zomercursus Zen, Zang en Spel samen met zangdocent Margreet Honig en zen docent Marc Brookhuis. Samen met David Prins is Elsina docent en artistiek leider van PERFORMING OPERA. Summer school for Singers. Deze zomerschool vindt jaarlijks plaats op het Grachtenfestival Amsterdam

Toekomstmuziek:

Seizoen 16/17 regisseert Elsina Domestica Rotterdam op de Rotterdamse Operadagen. Erik-Ward Geerlings schrijft een nieuwe tekst rond de Goldberg variaties van Bach. Het theatrale concert is m.m.v. actrice Jose Kuipers en studenten van Codarts.

Daarnaast staan er een drietal familieconcerten en educatieve producties op het programma met Camerata RCO,  het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest m.m.v. o.a. Hadewych Minis, Laetitia Gerards, Benjamin Murck, Tania Kross en Willem de Vries.

Opera op Zak produceert in 2018 haar eerste hedendaagse voorstelling in co-productie met blokfluitkwartet BRISK. Hans Koolmees componeert een gloednieuwe eenakter.

Voor de Flamenco Biënnale 2019 werkt Elsina samen met dirigent Ivo Meinen aan een spannend concept voor een muziektheaterproductie met dansers gebaseerd op La Vida Breve van De Falla.

DOWNLOAD biografie