pers_fledermausOrkest v/h Oosten met frisse Fledermaus
– Twentsche Courant Tubantia (januari 2010)

Met de ‘semi-scenische’ uitvoering van de operette Die Fledermaus van Johann Strauss jr. opende het Orkest van het Oosten het nieuwe jaar. Wederom was er een lichtbak met de vertaalde teksten, zodat het publiek mee kon lezen wat er gezongen werd. Hoewel gezegd moet worden dat de meeste solisten uitstekend te verstaan waren dankzij hun headsets.

Regisseuse Elsina Jansen liet de belangrijkste personen uit de eerste akte, Rosalinde en Adele, al tijdens de Ouverture over het toneel lopen om hun karakter neer te zetten. Rosalinde, gespeeld en gezongen door Claudia Patacca, liep aanvankelijk rond in een duster met panterprint en hondensloffen. De rol van ongedurige, toch-niet-zo-brave getrouwde vrouw leek haar op het lijf geschreven. Het was knap hoe ze het voor elkaar kreeg zowel zedig als verleidend op de bank te zitten op het moment dat ze de directeur van de gevangenis moest overtuigen dat ze natuurlijk niet alleen met een vreemde man bij haar thuis zou zitten. En dat deze man niet meer onder de indruk zou zijn van haar charmes, vanwege de jarenlange echtelijke verbintenis. De man in kwestie was niet haar echtgenoot, maar haar oude vlam Alfred, die na een lange tijd weer kwam aanpappen. Die Fledermaus zit vol met dit soort persoonsverwisselingen en misverstanden.

De tegenspeelster van Patacca, de coloratuur-sopraan Ilse Eerens, maakte indruk als de dienstmeid Adele. Ook bij haar waren haar spel en haar zang fantastisch. De rol van prins Orlofsky werd overigens ook door een vrouw vertolkt, de mezzo Jolanta Nicolai. Ze zong met dusdanige overtuiging dat de verbazing meer over haar karakter ging dan over het feit dat ze vrouw is: hoe kun je als prins zo verveeld en asociaal geworden zijn?

Het Orkest van het Oosten speelde uitstekend, het was te horen dat er meer aan de operette gerepeteerd was dan gemiddeld aan een nieuwjaarsconcert. Men gaat de komende weken nog met Die Fledermaus op reis door het land. Het is te hopen dat alle uitvoeringen de frisheid en de overtuigingskracht hebben van de eerste in Hengelo.

* * *

Fledermaus in sfeervol Steenbergerpark
– Hoogeveense Courant (28 juni 2010)

Het was boeiend dat regisseur Elsina Jansen de solisten niet alleen liet opkomen vanaf de zijkant van het podium, maar ook vanuit het publiek. Grote hilariteit ontstond er, toe Piotr Micinski (gevangenisdirecteur Frank) op een oude Solex naar het podium reed. Overigens passeerde nog geen minuut daarvoor een vrolijk joggende dame, die met de voorstelling niets te maken had. Met opvallende elementen als een eigentijdse invulling van de wals ‘An der schönen blauen Donau’ door de Hoogeveense streetdancers (Dansschool Schadenberg) en een verrassend gastoptreden van Erik Hulzebosch in de derde acte bracht Elsina Jansen de zaak dicht bij het publiek en wist ze de aandacht op voortreffelijke wijze vast te houden.